Volgens de overheid er een grote diversiteit aan contracten tussen arbodienstdienstverleners, bedrijfsartsen en werkgevers, wat kan leiden tot ontoereikende zorg. Daarom is wordt het basiscontract geïntroduceerd dat minimumeisen stelt aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers.
In het basiscontract staat bij welke taken de werkgever zich in ieder geval moet laten ondersteunen door de bedrijfsarts, veiligheidsdeskundige, arbeidshygiënist en/of de arbeids- en organisatiedeskundige:
Naast de bestaande wettelijke taken, moeten in het basiscontract ook nog nieuwe verplichtingen worden opgenomen die de kwaliteit van de dienstverlening vergroten:
De Inspectie van het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal op de aanwezigheid, de inhoud en de naleving van het basiscontract controleren en kan bij het ontbreken ervan een boete opleggen. Om werkgevers die zuchten over al die nieuwe verplichtingen voor te zijn, presenteert het ministerie de nieuwe verplichting onder de opwekkende noemer ‘Het basiscontract, zo geregeld’.
Mocht u nog vragen hebben over bovenstaande? Bel ons via 06 – 41 29 76 24. Wij zijn u graag van dienst!