Nieuws

Vanaf 1 juli 2017 verplicht een (basis) contract af te sluiten met arbodienstverleners.

Volgens de overheid er een grote diversiteit aan contracten tussen arbodienstdienstverleners, bedrijfsartsen en werkgevers, wat kan leiden tot ontoereikende zorg. Daarom is wordt het basiscontract geïntroduceerd dat minimumeisen stelt aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers. 

Wat minimaal te regelen?

In het basiscontract staat bij welke taken de werkgever zich in ieder geval moet laten ondersteunen door de bedrijfsarts, veiligheidsdeskundige, arbeidshygiënist en/of de arbeids- en organisatiedeskundige:

  • Ziekteverzuimbegeleiding;
  • Toetsen van en adviseren over de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E);
  • Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO);
  • Aanstellingskeuring.

Naast de bestaande wettelijke taken, moeten in het basiscontract ook nog nieuwe verplichtingen worden opgenomen die de kwaliteit van de dienstverlening vergroten:

  • Toegang tot bedrijfsarts;
  • Overleg met OR en preventiemedewerker;
  • Bezoek van de werkplek;
  • Second opinion;
  • Klachtenprocedure;
  • Melden beroepsziekten;
  • Advisering over preventie.

De Inspectie van het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal op de aanwezigheid, de inhoud en de naleving van het basiscontract controleren en kan bij het ontbreken ervan een boete opleggen. Om werkgevers die zuchten over al die nieuwe verplichtingen voor te zijn, presenteert het ministerie de nieuwe verplichting onder de opwekkende noemer ‘Het basiscontract, zo geregeld’.

Mocht u nog vragen hebben over bovenstaande? Bel ons via 06 – 41 29 76 24. Wij zijn u graag van dienst!