Quiet quitting, wat is het en wat kan je er aan doen?

Nieuws

Quiet quitting, wat is het en wat kan je er aan doen?

Herken je het hieronder beschreven gedrag bij jongere collega’s?

Een groeiend aantal werknemers lijkt minder bereid om taken uit te voeren waarvoor ze niet betaald worden. Dit geldt met name voor de nieuwe werkende generatie. Dit betekent dat ze precies doen wat er van hen wordt verwacht volgens hun functieomschrijving en arbeidsovereenkomst, maar niet meer dan dat. Dit fenomeen wordt "Quiet quitting" genoemd. Werknemers nemen geen ontslag maar stoppen met het doen van dat beetje extra, zoals langer doorwerken zonder compensatie of het bijwonen van niet verplichte vergaderingen. Dit kan frustrerend zijn voor werkgevers die gewend zijn aan werknemers die bereid zijn om meer te doen dan hun functieomschrijving vereist. Zeker als die werkgever uit een andere generatie komt waar extra werk of een taakje na reguliere werktijd als normaal werd ervaren. 

Wat is de reden voor dit gedrag?

Er zijn verschillende redenen waarom werknemers minder bereid zijn extra inspanningen te leveren. Een belangrijke factor is de groeiende bewustwording van een gezonde werk-privébalans. Millennials en Generation Z werknemers geven de voorkeur aan banen waarin ze hun werk en privéleven kunnen combineren. Ze willen niet extra werken zonder dat dit gecompenseerd wordt, en ze willen niet onnodig hun tijd verspillen aan vergaderingen die niet verplicht zijn. Wat ook meespeelt is de situatie op de arbeidsmarkt. De banen liggen voor het oprapen, dat maakt hun positie naar hoe zij hun werktijd willen invullen sterk.

Gebrek aan waardering en erkenning

Een andere factor is het gebrek aan waardering en erkenning van werkgevers voor het werk dat werknemers verrichten. Werknemers voelen zich vaak niet gewaardeerd als ze extra inspanningen leveren zonder daarvoor compensatie of expliciet geuite waardering te krijgen. Blijft waardering of een vorm van beloning uit dan vindt de jonge werknemer het niet aantrekkelijk om een volgende keer extra tijd en moeite in hun werk te steken.

Wat kan je hier als werkgever aan doen?

Wat kunnen werkgevers doen om te voorkomen dat werknemers dit gedrag gaan vertonen? Ten eerste is het belangrijk om duidelijk te communiceren wat wederzijdse verwachtingen zijn.  Zorg ervoor dat werknemers weten wat er van hen wordt verwacht en wat de beloning is voor extra inspanningen. Het is ook belangrijk om te zorgen voor een gezonde werk-privébalans, waarbij werknemers voldoende tijd hebben om te ontspannen en hun persoonlijke leven te leiden. Een andere belangrijke stap is om waardering en erkenning te tonen voor de prestaties van werknemers. Dit kan door middel van beloningen, mogelijke promoties en andere voordelen, maar ook door simpelweg te laten weten dat het werk van de werknemer wordt gewaardeerd. Hierdoor zullen werknemers gemotiveerd blijven om extra inspanningen te leveren en zich betrokken te voelen bij hun werk. Blijf wel altijd reëel en wek geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken.

Tot slot is het belangrijk om te luisteren naar de feedback van werknemers. Door open te staan voor suggesties en kritiek, kunnen werkgevers ervoor zorgen dat werknemers zich gehoord voelen! En gehoord voelen, dat vind de jonge generatie werknemers van groot belang.

Wil je weten hoe je jonge werknemers kunt stimuleren en enthousiasmeren? Neem contact op met Luc Willems, 06 41297624 of Alex Lahpor,  alex@lwpa.nl