In januari 2021 werkte 29% van alle werkenden minimaal 1 uur per week thuis. Werknemers met een kantoorbaan werken minimaal 75% van de werktijd thuis. De verwachting is dat ná corona het thuiswerken ten minste voor een deel blijvend zal zijn. En dat thuiswerken zorgt voor psychische problemen.
1. Organiseer kantoordagen
Organiseer dat de medewerker minimaal een keer per 2 weken naar kantoor komt. Besteed gedurende die dagen meer tijd dan voorheen aan smalltalk en heb als leidinggevende oog voor de medewerker.
2. Ga wandelen
Maak een wandelafspraak met collega’s om te gaan lunchwandelen en stimuleer collega’s die thuiswerken ook dit te doen. Organiseer een bos- of strandwandeling als alternatief voor de vri-mi-bo.
3. Hou een vinger aan de pols
Plan je agenda zo dat je elke collega zeker een keer in de week persoonlijk spreekt.
4. Informeer naar persoonlijke situatie van je collega, kan jij helpen, ondersteunen?
5. Organiseer een digitale koffiehoek. Plan een dagelijks koffiemoment op afstand.
6. Meldt successen, wees eerlijk bij problemen, communiceer!
7. Wees alert op ziekmeldingen
Zorg voor een goede follow-up van elke melding en ga na wat je als werkgever kan doen.
Bel Luc Willems 06 41297624 of mail naar Alex Lahpor alex@lwpa.nl
#lwpa #hrm #thuiswerken #psychischeproblemen #werkplek #lunchwandelen #covid