Nieuws

Voorkom voortijdig vertrek van medewerkers, ga het gesprek aan

En dit is (deels) te voorkomen. Hoe? Door tijdig (feedback) gesprekken te voeren. Ga al tijdens het - vooraf opgestelde – inwerktraject in gesprek. Vraag wat de eerste indruk is. Wat gaat goed en wat kan beter? En maak al bij binnenkomst van een nieuwe medewerker duidelijk dat er sowieso een uitgebreid evaluatiegesprek gepland staat na bijvoorbeeld drie maanden. Ook korte gesprekken bij de koffieautomaat kunnen al een goede indruk geven van hoe de vlag erbij hangt.

Vooral startende medewerkers (met name jongeren) hebben een sterke behoefte aan voortdurende feedback. Zorg hierbij dat de vacatureteksten en de gesprekken een goede weergave zijn van de werkelijkheid. En toets dit ook met de verwachtingen over en weer. Klopt het beeld van de kandidaat met wat hij of zij ook daadwerkelijk gaat doen in de organisatie? Als hier een kloof tussen zit, dan haakt de nieuwe instromer geheid binnen een half jaar af. En dat is voor alle betrokkene een verlies. Samengevat: zorg voor een goede ‘employee journey’.

Maar vergeet ook uw andere medewerkers niet de nodige aandacht te geven! Met onze kennis, kunde en ervaring ondersteunen wij u graag met het vormgeven van de employee journey voor nieuwe medewerkers en/of het opzetten van een gespreksmethodiek voor de andere medewerkers. Mail Alex Lahpor voor meer info via alex@lwpa.nl