Nieuws

De tevreden medewerker

Tevreden personeel produceert meer, is minder vaak ziek en heeft het meer naar de zin binnen uw organisatie. Bestaat het 'stappenplan' naar arbeidsvreugde? Wij doen een poging:

  • Zorg dat je elke dag iets afmaakt. Het geeft iedereen een goed gevoel om zaken af te ronden en vinkjes te kunnen zetten. Heel belangrijk hierin is ook: begin met de grootste/meest ingewikkelde klus, anders zie je hier de hele dag tegenop. Blik ook aan het einde van de dag terug op het werk wat wel is afgerond !
  • Doe waar je goed in bent. Een tevreden medewerker is 20 % productiever, dus probeer (uiteraard binnen de aanwezige mogelijkheden) de beste match te vinden voor de werkzaamheden en medewerkers.
  • Doe iets voor een ander. Spreid je kennis. Als je een ander helpt, wordt je daarvan gelukkiger. Bovendien krijg je in ruil daarvoor vaak iets terug.
  • Besef de betekenis van je werk. Een medewerker moet beseffen dat zijn baan er toe doet, dat zijn bijdrage een wezenlijk onderdeel is van het totaalproces en dat hij hierin een schakel van belang is.
  • Aan routine heb je niks. Het is belangrijk om gewoontes te doorbreken, neem bijvoorbeeld eens een andere route naar je werk. Dit zorgt voor een frisse blik op andere (werk)situaties.