6 tips om arbeidsconflicten met werknemers te voorkomen

Nieuws

6 tips om arbeidsconflicten met werknemers te voorkomen

Steeds vaker komen arbeidsconflicten op de werkvloer voor. Regelmatig gaat het om conflicten die te maken hebben met verzuim en re-integratie. Maar ook onvrede over salariëring, de geringe invloed die werknemers hebben op hun eigen werk en doorgroeimogelijkheden zijn vaak oorzaak van meningsverschillen. 

Wat kan je als werkgever doen als er een conflict is? ten eerst is het van belang dat je achterhaalt in welk stadium het conflict verkeert. In de beginfase is de intentie bij beide partijen nog aanwezig om de werkrelatie te herstellen én te behouden. In fase twee zijn er al heftige emoties en over en weer verwijten, écht luisteren en open staan voor de mening van de ander is lastig. Eigenlijk kom je er zonder hulp van buiten niet uit. De tussenkomst van een mediator is noodzakelijk om te proberen tot een oplossing te komen. Lukt dat ook niet dan zitten de partijen niet meer aan tafel zonder juridisch advies. Een ontbinding van de arbeidsovereenkomst door middel van een vaststellingsovereenkomst of de gang naar de rechtbank is dan de enige oplossing.

Tips om te voorkomen dat er een meningsverschil ontstaat dat uitgroeit tot een tot een conflict.

  1. Duidelijke communicatie:
    Een gebrek aan communicatie is vaak de kern van veel arbeidsconflicten. Zorg voor open en transparante communicatie binnen de organisatie. Geef je werknemers de ruimte om hun zorgen te uiten en zorg ervoor dat informatie helder wordt gedeeld. Dit kan worden bereikt door regelmatige teamvergaderingen, interne nieuwsbrieven en een ‘open deur mentaliteit’. 
  2. Duidelijke verwachtingen en beleid:
    Zorg voor heldere verwachtingen en beleidsregels. Je collega’s moeten weten wat er van hen wordt verwacht en welke gedragsnormen er  gelden binnen de organisatie. Dit helpt misverstanden te voorkomen en zorgt voor omstandigheden waarin alle werknemers goed kunnen functioneren. Een personeelshandboek of huishoudelijk reglement draagt bij aan die duidelijkheid. 
  3. Luister naar je werknemers:
    Het is onmisbaar om naar de zorgen, feedback en ideeën van jouw werknemers te luisteren. Creëer een cultuur waarin werknemers zich gehoord en gewaardeerd voelen. Implementeer feedbackmechanismen zoals enquêtes, suggestieboxen of regelmatige één-op-één-gesprekken om een beter begrip te krijgen van de behoeften en verwachtingen van je werknemers. En bij een arbeidsongeschikte medewerker houdt nauw contact en blijf betrokken bij hun re-integratietraject.
  4. Gesprekstechnieken en conflictresolutie training:
    Zorg ervoor dat leidinggevenden getraind zijn in conflictresolutie en gesprekstechnieken. Dit stelt hen in staat om potentiële conflicten in een vroeg stadium aan te pakken en te voorkomen dat ze escaleren.
  5. Creëer een positieve werkcultuur:
    Een positieve werkcultuur bevordert samenwerking en teamgeest, wat de kans op meningsverschillen die tot een conflict escaleren vermindert. Stimuleer waardering, erkenning en beloning voor prestaties. Organiseer teambuildingactiviteiten om de relaties tussen werknemers te versterken.
  6. Flexibele arbeidsomgeving:
    Bied flexibele werkomstandigheden aan, zoals thuiswerkmogelijkheden,  flexibele werktijden of zelfroosteren. Dit kan de werknemerstevredenheid vergroten en spanningen verminderen die kunnen ontstaan door strikte werkregimes.

Conclusie:
Het voorkomen van arbeidsconflicten vraagt veel minder energie dan het oplossen van conflicten. Preventie begint met een proactieve benadering van communicatie, beleidsvorming en werkcultuur. Door duidelijke verwachtingen te scheppen, naar je werknemers te luisteren en conflictoplossende vaardigheden te bevorderen, kan ook jouw organisatie een gezonde en positieve werkomgeving creëren waarin arbeidsconflicten tot een minimum worden beperkt.

Heb jij te maken met arbeidsconflicten?
Willems Personeels- & Organisatieadvies heeft veel ervaring in het oplossen van arbeidsconflicten. Wij kunnen helpen bij preventie, maar schakelen als het niet anders opgelost kan worden ook mediation in, of een advocaat.

Meer weten? 
Neem contact op met Luc Willems, 06-41297624 of Alex Lahpor alex@lwpa.nl.

#lwpa #hrm #arbeidsconflict #luisteren #communicatie #meningsverschil #werkcultuur #conflictresolutie