Nieuws

Tips voor het voeren van een functioneringsgesprek

1. Plan functioneringsgesprekken regelmatig in
Het bijsturen van medewerkers kan alleen effectief als er regelmatig gesprekken plaatsvinden. Zorg dus dat u niet één keer per jaar een gesprek houdt, maar vaker. Door vaker met elkaar te praten weet de medewerker wat van hem of haar wordt verwacht én wat hij van u mag verwachten. Zo kunnen er achteraf geen verrassingen zijn.

2. Zorg voor tweerichtingsverkeer
Laat uw medewerker ook een lijstje met onderwerpen opstellen die hij of zij wil bespreken. Door de medewerker een stem te geven wordt het verantwoordelijkheidsgevoel verhoogd en blijft de medewerker gemotiveerd.

3. Neem de rol aan van begeleider
Het doel van een functioneringsgesprek is om te kijken naar het functioneren van de medewerker en waar nodig dit functioneren te verbeteren. De werkresultaten van het heden en toekomst staan centraal. Stel u op als begeleider en ga samen op zoek naar oplossingen om het functioneren te optimaliseren. Dit door bijvoorbeeld scholing of coaching on the job.

4. Gebruik een goede structuur
Bepaal van tevoren een gezamenlijke agenda op basis van de door de medewerker en u ingebrachte onderwerpen. Daarna bespreekt u een onderwerp en geeft rustig voorbeelden van uw onderwerp. Inventariseer vervolgens de reacties van de medewerker. Bedenk hierna samen oplossingen voor de ontwikkelpunten.

5. Maak duidelijke afspraken
Zorg dat de oplossingen die u met uw medewerker maakt concreet én meetbaar zijn, en leg deze vast op een formulier aan het einde van het gesprek. De gemaakte afspraken zijn dan het uitgangspunt voor een volgend functioneringsgesprek.

Wilt u over bovenstaande meer weten, bel of mail ons via 085 – 877 01 86 of via alex@lwpa.nl

Aangenaam kennismaken… Willem Personeels-& Organisatieadvies.