Reorganiseren? Niet leuk.. wel noodzakelijk? 5 tips om je op weg te helpen.

Nieuws

Reorganiseren? Niet leuk.. wel noodzakelijk? 5 tips om je op weg te helpen.

1. Inventariseer de huidige situatie en neem deze mee in je voorlopig reorganisatieplan.

  • schets eerst duidelijk de huidige financiële situatie in termen van opbrengsten, kosten en de    reserves
  • maak duidelijk welke besparingsmaatregelen er al genomen zijn, welke kan je nog nemen?
  • beëindig zo snel mogelijk de tijdelijke contracten 
  • onderneem actie op debiteuren
  • bekijk welke orders/opdrachten er uit staan
  • bereken hoeveel uren nodig zijn voor de huidige en toekomstige produktie/dienstverlening 

2. Breng de personele gevolgen in kaart.  

  • welke medewerker in welke functies zijn nu nodig? en in de toekomst, en voor hoeveel uur?
  • met wie kunnen er eventueel afspraken gemaakt worden over vertrek, minder werken, met pensioen gaan?

3. Maak het definitief plan met een tijdslijn

denk eraan elke fase in het traject kost tijd!

  • is er een OR dan is een adviesaanvraag verplicht, OR heeft instemmingsplicht
  • is er een PvT, dan is met de PVT is overleg vereist, PVT heeft adviesrecht
  • zorg voor een duidelijk en realistisch tijdsbeeld, reorganiseren kost tijd

4. Communiceer naar medewerkers over je plan

  • praat je medewerkers bij
  • houdt sfeer en onrust in de gaten, reorganiseren levert spanning op
  • heb begrip voor emoties en angst voor baanbehoud

5. Aan de slag met je plan

  • plan afzonderlijke gesprekken met medewerkers
  • wie wil weg, blijft, gaat minder werken, staat open voor outplacement, eerder met pensioen?
  • maak zo mogelijk afspraken via een vaststellingsovereenkomst, 
  • kom niet voor een verrassing te staan; bereken de hoogte van de transitievergoedingen, dit kan om forse bedragen gaan! 
  • onderzoek de mogelijkheid bij je personeel of zij genoegen willen nemen met een lagere- of geen transitievergoeding, of detachering, schets de consequenties
  • indien je ontslag aanvraagt bij het UWV om bedrijfseconomische redenen, doe dat dan  volgens het afspiegelingsbeginsel

Zelf doen, P&O laten helpen of inschakelen adviseur?

Is er een afdeling P&O dan kan deze je prima ondersteunen. Is deze er niet dan moet je het als directeur zelf allemaal doen. Bedenk dan dat een reorganisatietraject veel tijd, geld en emoties kost. Wij als externe adviseur zijn vaak in zulke trajecten de een buffer tussen directie en werkvloer en kennen door meerdere trajecten uitgevoerd te hebben, de ins en outs. 

Meer weten? Ondersteuning nodig? Sparren??

Bel met Luc Willems, 06- 41297624 l.willems@lwpa.nl of Alex Lahpor, 085- 8770186.

#lwpa #hrm #reorganisatie #ontslag #uwv #vaststellingsovereenkomst #transitievergoeding #afspiegelingsbeginsel

Interessante artikelen

Is Hemelvaartsdag een vrije dag?

Hemelvaartsdag 2022 valt op donderdag 26 mei en is een officiële feestdag.

Het Minimumloon in 2022

Per 1 januari 2022 worden de minimumlonen in Nederland met 1,41% verhoogd. Voor een medewerker met een fulltime dienstverband van 21 jaar of ouder wordt het minimumloon € 1725.- per maand.

Een fiets van de zaak, hoe werkt dat?

Sinds 1 januari 2020 is het voor werkgevers makkelijker om een fiets van de zaak ter beschikking te stellen aan je werknemers. De nieuwe regeling valt buiten de WKR. Deze secundaire arbeidsvoorwaarde is in korte tijd heel populair geworden.