Nieuws

Het functioneringsgesprek: zinvol of niet?

Dat is jammer en zorgt er voor dat een functioneringsgesprek minder motiverend werkt. En dat is wel de bedoeling, toch? 

Hoe moet het niet?
De doodsteek van elk gesprek is dat het gehaast, onvoorbereid is en de afspraken uit het vorige gesprek niet nagekomen zijn. Niet alleen zeer teleurstellend voor uw medewerker maar ook zonde van de tijd van de werkgever. Daarom hoeft u wat ons betreft echt niet de gesprekken te voeren in vaak de drukste tijd van het jaar; de maanden november en december. Kies een moment in het jaar dat het past in uw planning.

Hoe moet het dan wel?
Even terug… Waarom ook weer het functioneringsgesprek. Het functioneringsgesprek is een prima instrument om samen met uw medewerker naar de toekomst te kijken en ook te achterhalen wat de medewerker van u als leidinggevende nodig heeft om optimaal te presenteren. U hoort wat er leeft bij uw medewerker en kunt ook de verwachtingen (nogmaals) bespreken. Het gesprek is immers een dialoog en bedoelt om verder te komen. Een mooi instrument om ook complimenten te geven, ontwikkeling van de medewerker door te nemen en afspraken te maken over de komende tijd. Aandacht besteedt u aan hetgeen wel goed gaat. Zaken die niet goed gaan of zijn gegaan heeft u eerder al besproken, toch?

Tips voor succesvolle gesprekken:

  • Plan de gesprekken in de maanden dat het past in uw jaarplanning. Houd rekening met de piektijden in uw bedrijf.

  • Neem voldoende tijd voor de gesprekken, houdt rekening met mogelijke uitloop

  • Plan de gesprekken tijdig zodat ook de medewerker er zich op kan voorbereiden.

  • Plan niet te veel gesprekken op een dag. Niet alleen is dat erg vermoeiend maar uw gewone werk gaat ook door.

  • Durf u kwetsbaar op te stellen, vraag ook om feedback over uw wijze van leidinggeven.

  • Bereid u voor, ga na wat er gebeurd is de afgelopen periode, wat waren de afspraken? Verdiep u in het dossier van uw medewerker.

  • Geef uw medewerkers alle tijd om hun zegje te doen, luister goed, plan zo nodig een vervolgafspraak in.

  • Maak of laat door de medewerker een kort verslag van het gesprek maken met daarbij de gemaakte afspraken. Voordeel: dan weet u of de medewerker hetgeen gezegd is, begrepen heeft.

  • Zorg dat de afspraken over bijvoorbeeld te volgen cursussen, SMART zijn en laat het verslag met de afspraken ondertekenen door medewerker.

  • Plan na een halfjaar een voortgangsgesprek om de gemaakte afspraken door te nemen.

Meer weten?
Willems Personeels en Organisatieadvies zet methoden op om gesprekken succesvol te laten zijn. Wij bedenken samen met de klant de vragen van het gesprek en monitoren de opvolging. Wij zorgen ervoor dat gesprekken bijdragen aan uw organisatiedoelstellingen en goede werksfeer bevorderen. Zo wordt een gesprek een echt moment van aandacht. Bel via 085 – 877 01 86 of mail naar alex@lwpa.nl voor resultaatgerichte gesprekken.