Nieuws

Een succesvol team? Empathie helpt jou en je team verder

In de huidige denkwijze over succesvol leiderschap komt het woord empathie niet voor. Bij succesvolle leiders wordt gedacht dat deze autoritair, visionair zijn en doorzettingsvermogen hebben. Empathie komt niet in het rijtje voor. Toch blijkt empathie doorslaggevend voor succesvolle teams op de lange termijn.

De kracht van empathisch leiderschap in een team, is om het inlevingsvermogen te gebruiken om een team mee te krijgen en gezamenlijke doelstellingen te halen. Zonder inlevingsvermogen is samenwerking en echte communicatie nauwelijks mogelijk. Maar niets is moeilijker voor een mens om situaties te interpreteren, te oordelen op basis van eigen ervaringen en referenties.

Hoe maak je dan van empathisch vermogen een succes? 7 tips:

1. Verplaats je in de ander
Verplaats je in de schoenen van de ander en bekijk de situatie vanuit zijn of haar positie. Lukt het je om je te verplaatsen in die situatie? Begrijp je wat de zorgen zijn van de ander? Durf je door te vragen tot je het begrijpt?

2. Oordeel niet, geef geen mening en doe geen aannames
Probeer niet je eigen oordeel op de voorgrond te zetten. Jouw mening is niet belangrijk, het gaat om de mening van de ander. Doe geen aanname maar ga na of het zo is. Vraag dus door, vat samen, Met andere woorden laat oma (oordeel, mening, aanname) thuis. Kun je zonder te oordelen, aannames te doen of je mening klaar te hebben luisteren naar de ander?

3. Herken het gevoel
Leef je in het gevoel van de ander in de geschetste situatie in. Kan je het gevoel van de ander begrijpen en de reactie daarop?

4. Benoem die emoties
Welke emotie zou jij hebben in een door de ander geschetste situatie? Deel dit met de ander. Die ander kan niet raden wat jij denkt. Alleen door uit te spreken wat de emotie met jou doet laat je zien dat je actief luistert.

5. Laat de ervaring bij de ander en neem de emotie niet over
Dat je de emotie herkent, betekent dat je contact en verbinding maakt. Het wil niet zeggen dat je de emotie over hoeft te nemen of de problemen van de ander hoeft op te lossen.

6. Ben integer
Van echte empathie kan slechts sprake zijn als er integer met de gedeelde informatie wordt omgegaan. Niets is dodelijker voor een team als de uitgewisselde vertrouwelijke informatie in een vergadering naar voren komt, bij de koffie gedeeld wordt of in een beoordelingsgesprek wordt gebruikt.

7. Ben een oen...
Ben dus open, eerlijk, nieuwsgierig en neem de tijd en plan die tijd voor een goed gesprek.