7 tips om te veel stress bij werknemers te herkennen

Nieuws

7 tips om te veel stress bij werknemers te herkennen

Te veel stress op de werkplek kan uitval van een werknemer veroorzaken en is een van de belangrijkste oorzaken van langdurig verzuim. Wist u dat u een werknemer met een burn-out zomaar 8 maanden kwijt kunt zijn? Zeker nu het vaak moeilijk is om nieuw personeel aan te nemen, is het des te belangrijker om te veel stress bij uw werknemers tijdig te herkennen, u kunt geen uitval gebruiken. Hoe doe je dat? Lees hier verder  Eerst volgen tips om stress te herkennen, daarna bekijken we wat Willems Personeels- & Organisatieadvies voor u kan betekenen. 

Herkennen van stress op de werkplek
Als u alert bent op het herkennen van werkstress, dan kunt u hiermee verdere overbelasting van collega’s gevolgd door ziekteverzuim en zelfs langdurige uitval voorkomen. Let op de volgende signalen die kunnen duiden op stressgerelateerde klachten;

  1. Slecht humeur, sneller prikkelbaar
    Een vroeger opgewekte collega is de laatste tijd somberder en heeft weinig energie. Verder is hij of zij eerder geïrriteerd en ontstaan er conflictjes met collega’s. Let op opmerkingen als ‘dat kan er ook nog wel bij’. 
  2. Snel geëmotioneerd 
    Naast stress op het werk kunnen ook privéproblemen een rol spelen. Samen met stress op het werk kan dit zomaar de oorzaak zijn van een onverwachte verdrietige, huilende of zelfs boze collega als je hem of haar iets vraagt te doen. Neem deze signalen serieus!
  3. Minder gemotiveerd, minder productief, minder flexibel
    Werkdruk is in belangrijke mate bepalend voor het plezier dat aan het werk wordt ontleend. Als de werkdruk te veel oploopt verliest de werknemer de controle, ‘het komt toch nooit af’. Dit werkt demotiverend, de productiviteit en de flexibiliteit loopt terug. 
  4. Bovenmatig overwerk, geen pauzes nemen
    Als reactie op een hoge werkdruk gaan sommige collega’s juist bovenmatig overwerken, laten ze pauzes schieten om een boterhammetje achter de pc te eten en hebben ze geen tijd voor sociaal contact. Ze zijn slecht aanspreekbaar en zijn zeer geconcentreerd bezig. Dit kan tijdelijk goed gaan, maar als dit langer duurt dreigt overbelasting met mogelijk ernstige gevolgen. Deze collega’s zijn vaak te trots om te veel werkstress te melden bij hun leidinggevende.
  5. Cynisme, klagen en verwijten
    Uw werknemer wordt steeds cynischer over de werkdruk, het bedrijf, de collega’s en over u (achter uw rug om) als leidinggevende en heeft heel veel moeite met veranderingen.
  6. Bovenmatige vermoeidheid, lichamelijke klachten, meer ziekmelden
    Uw collega voelt zich steeds maar moe, herstelt niet goed van het werk en kampt met lichamelijke klachten die al dan niet tot het werk te herleiden zijn.  Daarnaast kan hij zich vaker dan normaal ziekmelden zonder duidelijke redenen. Let op, misschien spelen er ook andere zaken in de privésfeer, zoals zorgtaken, relatieproblemen, ziekte van familie, partner raakt een baan kwijt, problemen met de kinderen.
  7. Concentratieverlies, vergeetachtigheid, piekeren
    Als een medewerker te veel verschillende zaken aan zijn hoofd heeft ontstaan er concentratieproblemen, waar te beginnen? Een lawaaierige omgeving zoals een moderne flexwerkplek helpt daar bepaald niet bij. Als de medewerker minder goed is in het stellen van prioriteiten dreigt chaos in het hoofd. Het kan voorkomen dat de werknemer afspraken vergeet, spullen niet bij zich heeft, vergaderingen niet voorbereid en vergeet te melden dat bepaalde taken niet op tijd af komen. Als werknemers zich zorgen maken over een bepaalde situatie kunnen ze gaan piekeren. Dit kan verlammend werken en gaat ten koste van de productiviteit en het psychisch welbevinden.

Wat kan Willems Personeels- & Organisatieadvies voor u doen in deze situaties?
Als u zelf signalen van bovenmatige stress bij werknemers waarneemt, dan moet daarmee aan de slag worden gegaan. Bij Willems Personeels- & Organisatieadvies hebben we veel ervaring met het herkennen van stress bij werknemers. Samen met u kunnen we ervoor zorgen dat tijdig gericht actie wordt ondernomen waardoor ziekteverzuim door stress en langdurige uitval kan worden voorkomen. Daarnaast vindt u het ook prettig dat uw werknemers goed in hun vel zitten en met plezier naar hun werk komen! 

Wilt u meer weten over onze aanpak, bel of mail Luc Willems; 06 41297624   l.willems@lwpa.nl of Alex Lahpor 085 8770186  alex@lwpa.nl 

Wij helpen u graag verder!