Nieuws

5 ontwikkelingen in 2019 voor de Nederlandse arbeidsmarkt

1. Er zijn meer vacatures dan werkzoekenden
Zoals u mogelijk gemerkt heeft staat de arbeidsmarkt onder druk. Het aanbod is laag terwijl er veel vraag is naar nieuwe medewerkers. In vier jaar tijd zijn er ruim een half miljoen banen bijgekomen. Op dit moment zijn er per openstaande functie slechts 1,6 personen beschikbaar voor betaald werk. De spanning op de arbeidsmarkt zal in 2019 niet afnemen.

2. Organisaties hebben steeds meer moeite om de juiste medewerkers te vinden
Door de krapte op de arbeidsmarkt is het voor organisaties steeds lastiger om iemand te vinden die past binnen de precieze eisen van de vacature. Wat de zoektocht vooral bemoeilijkt, is dat er een flinke kenniskloof bestaat. Oftewel: de kennis die kandidaten hebben, sluit niet (voldoende) aan op de kennis die werkgevers wensen. Ook de  vergrijzing zorgt voor druk om functies in te vullen. De medewerker heeft daardoor een sterke onderhandelingspositie. En steeds vaker is het zo dat niet de sollicitant solliciteert bij de werkgever, maar de werkgever solliciteert naar de werknemer. Het belang van ‘employer branding’ zal alleen maar toenemen.   

3. Het wervingsproces moet sneller
De snelheid van het wervingsproces moet omhoog. Kandidaten accepteren (steeds) vaker  een baan die eigenlijk tweede keus was, omdat de eerste keus te lang niets van zich liet horen. Door een lang werving- en selectieproces kan het dus zo maar gebeuren dat de  perfecte kandidaat geen interesse meer heeft in uw vacature. Het is dus de kunst om de sollicitatieprocedure optimaal in te richten zodat overbodige stappen overgeslagen kunnen worden.

4. Er is meer vraag naar zzp’ers
Doordat vacatures steeds lastiger zijn in te vullen maken organisaties steeds vaker gebruik van zzp’ers. Het gevolg daarvan is dat de tarieven stijgen.

5. Meer plaats voor studenten in organisaties
Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen organisaties noodgedwongen meer stage en afstudeerprojecten aanbieden. Ook zal het aanbod leerwerktrajecten toenemen. Het voordeel voor organisaties is dat studenten zorgen voor een frisse blik, nieuwe energie en de kneepjes kennen van de digitale wereld waarin we leven. Een bijkomend voordeel voor de werkgever is dat de werknemer van morgen nu al in huis is. Het voordeel voor studenten is dat een relevante stageplaats de kans op werk na het afstuderen vergroot en als bijbaan perfect is om de studie te kunnen betalen en/of werkervaring op te doen. Een mooie win-win situatie.
Meer weten hoe u inspeelt op de krapte op de arbeidsmarkt? Bel ons op 085 877 01 86 of kom naar de workshop ‘Employer branding’.