Zeven tips voor thuiswerken; zo hou je dat vol!

COVID-19

Zeven tips voor thuiswerken; zo hou je dat vol!

Misschien hebt u dat ook wel eens gehoord; thuiswerkers die zo hun bed uitrollen, achter hun laptop kruipen en beginnen te werken. Misschien doe je dat zelf ook wel! Dit is niet de meest gezonde manier om je thuiswerkdag te starten. Wij hebben wat tips verzameld waarmee je het thuiswerken beter volhoud en je bovendien gezond én productief blijft!

Tip 1.
Een frisse start; sta op een vast tijdstip op, neem de tijd voor je ontbijt en ga dan even de deur uit!

Tip 2. 
Doe alsof je naar je werk gaat; klinkt misschien raar, maar het is heel goed om voor je begint te werken net te doen alsof je naar je werk gaat. Je gaat de deur uit en maakt een wandeling van een kwartier, of je gaat een stukje fietsen. Je frist hier enorm van op en de dag starten met een stukje beweging geeft lichaam en geest een boost. Als je weer binnenkomt is het makkelijker om je te focussen op je werk.  

Tip 3.
maak een dagplanning; maak voor je begint een dagplanning, wat ga je doen, wat heeft prioriteit, baken je tijd af. In welke blokken ga je werken, wanneer ga je pauzeren en bewegen. Deel je planning met collega’s. Wissel moeilijke en makkelijke af. 

Tip 4.
Werk niet continue achter elkaar door; Teveel zitten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd. Neem voldoende korte pauzes, loop even wat rond en haal wat te drinken. Loop de trap een paar keer op en neer. Verander tijdens het werk regelmatig van houding. Doe telefoongesprekken staande! Bij langdurig beeldschermwerken moet je je ogen af en toe ontspannen door even naar buiten te kijken of iets anders te gaan doen. 

Tip 5.
Vergeet je middagpauze niet!; je moet echt even loskomen van je werk, neem de tijd voor je middagpauze en lunch, ga even naar buiten of doe wat ontspanningsoefeningen. Onderhoud je sociale contacten.

Tip 6.
Heb regelmatig contact met je collega’s en leidinggevende; persoonlijk contact is belangrijk, ook al gaat dat telefonisch. Als leidinggevende is het belangrijk om feeling te houden met je thuiswerkende werknemers. Zijn er knelpunten, weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht? Bespreek de verdeling van werkzaamheden met collega’s. Een videogesprek kan meer indirecte informatie geven dan een telefoongesprek. Is een online koffiemomentje een idee? Een keer in de twee weken fysiek ontmoeten voor een vrijdagmiddagborrel geeft je de kans je collega’s weer eens te zien. Goed voor het ‘wij ‘ gevoel. Dat moet qua ruimte en ventilatie wel goed te doen zijn natuurlijk. 

Tip 7.
Richt je werkplek behoorlijk in; je zit hopelijk toch niet op een oude keukenstoel aan de eettafel met slechte verlichting langdurig te werken aan een kleine 14” laptop? Probeer een fatsoenlijke werkplek in te richten met een goede bureaustoel.  Zorg ervoor dat je armen een schouders een ontspannen houding aannemen met je ellebogen op tafelhoogte. Langdurig werken op een kleine laptop is sterk af te raden en werkt klachten in de hand. Sluit een toetsenbord, een aparte muis en een groot beeldscherm (LG of Samsung Ultrawide, geweldig!) aan op je laptop. Door twee of zelfs drie programma’s naast elkaar open te hebben staan wordt je productiviteit behoorlijk verbeterd!

Veel succes!

Wil je jouw personeel beter begeleiden tijdens het thuiswerken? Neem dan contact op met Luc Willems, 06- 41297624 l.willems@lwpa.nl of Alex Lahpor, 085- 8770186 alex@lwpa.nl.

#lwpa #covid-19 #thuiswerken #werkplek #arbo #arbeidsvoorwaarden